Dag trettio - vecka fyrtio - månad nio - år tvåtusentretton

Dag två på vecka nummer två har för vår del sett sitt slut (i alla fall om man ska se till surfing). Vi klev upp tidigt för att vara redo för surf redan klockan 07:30 på revet. Vädret har sedan dess endast blivit sämre och sämre.. och för tillfället så ser man knappt utanför fönstret på grund av all regn och dimma. Däremot så passar vi istället på att se på film, äta mat & ligga på sängen och vila musklerna inför morgondagens surflektion.

Som det ser ut just nu så har Kristoffer pallrat sig upp till Level 2 och surfar i och med det större vågor i en mindre grupp, medan jag kämpar vidare på Level 1. Jag kan ju erkänna att jag inte är en stjärna på surfing om man säger så! Hittills så har jag väl inte riktigt haft turen på min sida då jag både har problem med ryggen samt att jag skurit upp min stortå på revet. Lyckan är däremot stor nu när det har börjat ta ihop i tån och jag faktiskt kan börja belasta foten ordentligt igen.

repostar en gammal bild från salusand då jag inte varit så flitig med kameran de sista dagarna

Under the water

Boendet här på camp Villa Nova är super! Huset ligger uppe på ett berg/en höjd vilket innebär en underbar utsikt över vattnet från balkongen samt en mycket bra backe att träna rumpan i när man går till och från centrum. På tal om det så tar det ungefär 10-15 minuter att gå in till själva torget här i Ericeira. Där finns det några surfbutiker, marknad, restauranger osv. Med samma promenad åt andra hållet från huset ligger en utav stränderna vi surfar på mest. Kort sagt så är det väldigt litet och det går bra att gå överallt - om man nu inte har något emot att det mestadels går antingen uppåt eller neråt.

Vid vårt hus har vi en stor pool (som tyvärr inte är djupare än till midjan) men som fungerar perfekt för ett svalkande dopp mellan timmarna i solstolarna. För övrigt så spenderar man större delarna av dagen vid stranden, antingen på surflektion eller bara för bad och sol.
# På tal om stranden så fick vi uppleva något nytt för någon dag sedan. Vi åkte iväg fem personer från campet ner på stranden för att surfa lite på egen hand. Till vårt mötande så var det high-tide vilket innebar stora vågor som i princip bryter just vid stranden. I och med det så la vi undan brädorna och la oss för att sola istället. Helst plötsligt, som från ingenstans så hör vi hur folk börjar skrika - och en sekund senare så ligger jag på min handduk täckt med vatten! Kort sagt så hade det kommit en tidvattenvåg som sköljde över hela stranden. Mitt i paniken så flög jag upp från marken och greppade tag i ryggsäcken som stod bredvid mig (PANIK). Inte bara för att ryggsäcken inte skulle bli blöt, utan också för att jag helst inte ville att min kamera, mobil, plånbok och kläder skulle bli dränkta i saltvattnet. Tacka Gud för att ingenting blev det heller, men däremot blev det en sorgligare historia för handduken, blusen och kepsen som låg kvar och flöt i vattnet..

Surflektion nummer tre

De två första dagarna i vattnet spenderade vi på stranden vid ett annat camp. Idag på dag tre fick vi istället testa en ny strand, eller rättare sagt ett rev. Det positiva med reven är att alla vågor kommer på samma ställe hela tiden samt att vågorna blir längre än på stränderna. Det negativa är istället att reven är fruktansvärt farliga om man inte är på sin vakt. Exempelvis så var vi tre stycken som gick med trasiga fötter från dagens surflektion.

Tips till mig själv: Köp ett par reef-shoes innan morgondagens surflektion så du slipper komma hem med en trasig stortå som mer liknade en falukorv i ketchup än en vanlig stortå.

Lissabon - Ericeira

Vi sitter för tillfället på bussen från Lissabon på väg till Ericeira. Om allt går som planerat så ska vi vara framme om ungefär en timme. Väl framme så ska vi ta oss till Lapoint camp Villa Nova där vi ska bo de kommande fjorton dagarna.

There is a first time for everything

Mitt första besök på en Victoria's secret butik slutade i sju inhandlade produkter. Jag gick därifrån med två body mists, två body lotions & tre par trosor för totalt 1.000kr. Innan besöket hade jag hört mycket om deras body mist och jag förväntade mig därför en massa godluktande dofter. Istället blev jag lite besviken då jag & Kristoffer endast gillade tre av alla de omtalade lukterna..
Men smaken är som baken - man kan ju inte tycka om allt här i livet!

Frukost i all ära

Somliga kan tycka att frukost är det bästa målet under dagen. Tyvärr är jag inte någon av dom då jag endast tycker att man blir illamående pga att man ofta är trött då man äter frukost. Idag är jag istället ganska pigg och då passar jag på att trycka i mig ordentligt. Rostade mackor med ost, lite yoghurt (med en läskig smak av Titti frutti), apelsinjuice & till sist en croissant.

13,043% av resan

Dag två i Lissabon är nästintill över och idag har vi varit aktiva i princip hela dagen. Vaknade av väckarklockan vid sjutiden (dumma jag hade inte ställt klockan i rätt tidszon) som även var en timme tidigare än tänkt. Istället låg vi vakna i sängen och drog oss innan vi klev upp och åt frukost.

Vi startade dagen med att besöka ett köpcentrum vid namn (NAMN PÅ KÖPCENTRUM) där jag spenderade någon hundralapp på ZARA. Efter det gick vi vidare mot den stora park som ligger mitt i centrum. Galet maffig park som vid ena änden pryds av en flaggstång x4 till höjden med en enorm flagga - tror aldrig jag har sett en så stor flagga förut. Efter parken gick vi vidare och hamnade tillslut på en av sightseeing-bussarna som sedan tog oss genom hela staden. Vi passade på att stanna nere vid hamnen och äta lunch samt kika på lite historiska byggnader och museum. Bussen tog oss sedan tillbaka till centrum där vi siktade in oss på det "Portugisiska NK" & även där hittade jag saker att lägga pengar på. 12€ fattigare och ett rashguard rikare så gick vi hemåt igen för att lugna ner tempot och bara slappna av inför morgondagen.

Imorgon ska vi åka vidare till Ericeira, troligtvis med buss. Resan dit ska ta ungefär en timme och kostar ynka 7€. Det kommer att bli en riktig upplevelse då ingen av oss åkt buss utomlands förrut förutom den klassiska flygtransfern. Tills dess ska vi bara se till att få alla planer att stämma ihop - man vill ju gärna inte bli stående mitt ute i öknen!

Day one of twenty three

23:54 på onsdag kväll började resan mot Portugal. Första etappen var nattåget från Umeå till Arlanda, och efter ett antal timmar i en obekväm stol var vi äntligen framme på sky city. Frukost på McDonalds (då vi inte hade så mycket ork till någonting annat) och sedan började väntan på att få checka in väskorna. Fyra timmar senare fick vi börja checka in, vilket startade lite problem. Man kan sammanfatta det hela med att vi inte var så väldigt säkra på om vi skulle mötas av vår surfväska eller ej när vi kommit fram till Portugal.

Hur som helst slutade allt bra och flygturen gick finfint. Lyckades även spendera 1000kr på Victoria's Secret på Arlanda innan vi åkte. Väl framme i Lissabon tog vi oss i alla fall ut till flygbussarna (med all packning), åkte in till centrum och gick sedan därifrån till vårt fina lilla vandrarhem. Här ska vi spendera de kommande två dagarna innan vi ska åka vidare mot Ericeira.

Väl här framme och på plats så har vi endast flyttat in på rummet, tagit en dusch (det behövdes efter att vi gått i 30°C värme iklädda jeans & hoodie + 25kg packning i händerna) & till sist har vi fått i oss en mycket sen middag. Nu ska vi istället krypa ner i sängen och förhoppningsvis sova bättre än vi gjorde på tåget. Imorgon vankas det turism på hög nivå då det eventuellt blir det en sightseeing-buss för att hinna beta av det mesta på att-göra-listan. Vi planerar även att smyga in i något av de stora köpcentrum som finns i staden.

Instruktörsutbildning

Bättre sent än aldrig! Utbildningen på IKSU är klar för den här gången och jag är numera utbildad instruktör i både aqua & indoor walking. För tillfället vet jag inte om det kommer att vara så att jag ska ha några pass eller ej under hösten. Kanske blir det så att jag får ett schemalagt pass, eller så kanske jag håller mig till aqua och endast hoppar in som vikarie ibland.

Hur som helst så vill jag tipsa er alla som funderar på att utbilda er till instruktörer att gå IKSUs utbildningar. Fördelen med dessa är att du alltid vid utbildningens slut har möjlighet att faktiskt få jobb - precis som jag gjorde. Så kika in på hemsidan och på de kommande utbildningarna om du är intresserad av att utbilda dig.

IW - day two

Helt mör i benen efter dagens utbildning. Började dagen med ett 40 minuters pass tillsammans med Elvira, och sedan hade vi teori fram till lunch. Efter lite ny energi fortsatte vi i IW-salen med improvisation där vi fick testa att instruera för mindre grupper. Imorgon ska vi istället instruera inför hela gruppen med head-set & hela faderullan. Inför det så har vi förberett tre låtar att välja mellan och sen är det bara att köra. Förhoppningsvis går det bra och att allt känns lika avslappnat som när jag har aqua.

Indoor walking utbildning

Från och med ikväll har jag utbildning i IW. Med andra ord så kommer de kommande tre dagarna att fyllas med svett, musikupplägg & teknik. I samma stund som jag ser fram emot utbildningen så är jag lite orolig. Saken är den att jag står i startblocken inför en förkylning vilket jag inte vill - varken inför utbildningen eller innan vi åker till Portugal. Förhoppningsvis löser det sig och jag kan uppdatera med roliga nyheter angående utbildningen i helgen.

Dag ut och dag in

Efter sex dagars frånvaro ber jag om ursäkt för dålig uppdatering och förklarar att anledningen bakom detta är att jag jobbat hela veckan. Vare sig jag har befunnit mig på vikariejobb på skolan i Vännäs, på IKSU eller på pappas butik så har jag haft fullt upp med allt från ett nytt aquapass till uppbyggnaden av en webshop. Hur som helst så känns det onödigt att skriva om saker som inte ens är intressanta för er läsare. Därför passar jag på nu och uppdaterar er med det senaste.

Igår åt vi i alla fall kräftor hemma hos Kristoffers mamma. Jag som aldrig har ätit kräftor förrut testade en ynka kräftskjärt innan jag bestämde mig för att inte äta några fler - jag är väl inte den som föredrar skaldjur. Istället tryckte jag i mig mängder västerbottensostpaj och sallad toppad med romröra. Efter middagen åkte vi hem till Ludwig och spelade spel med en massa kompisar. Det blev en lång kväll/natt på inglasningen fylld av skratt och vinnarskallar innan vi till slut cyklade hem vid tvåtiden.

snor Hannas bild då jag själv inte var så aktiv med kameran..